1. Val av tema 

Vad har du för tema på din webbplats och vad behöver normalt sett övervägas vid val av tema? Utveckla varför du valt ditt tema om du inte gått på rekommenderat tema. 

Svar: Jag valde “Hestia” temat på grund av att jag tyckte den passade perfekt till min produkt då den är konverteringsoptimerad och är enkel och smidig för just en produkt. En enkel, användarvänlig och enkelt navigerad sida var precis det jag behövde.

2. Installation av Google Tag Manager och Google Analytics 

Hur har du gått tillväga vid installation av Google Analytics? Fungerar mätningen som det skall?  (visa gärna med skärmdumpar) 

Svar: Genom att lägga en GA4 tagg i Google Tag Manager kunde jag se mätningen och den fungerar som den skall.

3. Målmätning enligt digital mätplan 

I kursen Digital Marknadsföring skapade du en digital mätplan. Är den mätplanen fortfarande  aktuell, eller är det något som tillkommit/fallit ifrån? Använd dig av mätplanen som grund och se  till att få dina målmätningar på plats. Jag vill här se att du mäter och följer upp de KPI:er som du  tänkt dig, plus att mätningen fungerar.

Svar: Mina mätningar fungerar som dem skall och mina KPIer har uppfyllts. se bilder nedan.

4. Uppföljning kring e-handelsspårning 

Visa att det går att köpa och att e-handelsspårningen fungerar. 

Svar: Det går att köpa och därmed funkar e-handelsspårningen. 

5. Hur har du utformat webbplatsens startsida och varför? 

Svar: Jag har utformat startsidan så att det är enkelt att navigera för användarna samt implementerat all information som skulle behövas för att göra ett köp. Till en början fångar bilden uppmärksamheten samt en call to action med en länk i bilden som säger “Klicka här för att börja, missa inte kampanjen!” och sedan scrollar man ner lite och ser varför vi som företag sticker ut från våra konkurrenter. Eftersom man från början redan fått en call to action sitter det i minnet då man scrollar upp ett snäpp och tar sig till produkten.

6. Utvalda produkter (bästsäljare eller kanske de med bäst marginal) skall lyftas fram på  startsidan. Där bör även finnas usp:ar och en säljande beskrivning av  

företaget/verksamheten. Hur har du resonerat här?

Svar: Under mina funktioner på startsidan finns tre kolumner som förklarar om produkten som är skapat av återfunnet material, applikationen där datan är krypterad för att skydda användarens integritet  och vår dedikerade kundtjänst vilket säger mycket om oss som företag och varför man ska välja oss. Detta är en bra sälj beskrivning av företaget och lyfter fram viktiga delar.

7. Hur har du lagt upp webbplatsens meny, struktur och navigering? 

Beskriv hur du lagt upp dessa delar. Följer det hela en logisk struktur? 

Svar: På webbplatsens meny lyfts fram viktiga delar som handlar om information om oss som företag, en sida där man kontaktar oss, vårt påskerbjudande och vår butik. Navigeringen är enkelt strukturerad där användaren har lätt tillgång till information som behövs men kan också enkelt kontakta oss vid övriga frågor. 

8. Det skall finnas statiska undersidor som tydligt beskriver ”Om oss”, ”Kontakt”, plus de  leveransvillkor och köpvillkor som gäller. Även frakt och returer bör beröras i samband  med detta.  

Beskriv här även varför du valt just de villkor som du valt. 

Svar:Eftersom en e-handels verksamhet har 14 dagar ångerrätt enligt lag har jag tillämpat det i min verksamhet och det står tydligt längst ner på startsidan. KeyPoint har också gratis frakt och retur. Eftersom gratis frakt och retur är väldigt uppskattat i e-handelsvärlden erbjuder jag det i min verksamhet.

9. Vilka kontaktformulär har du på webbplatsen och vad har de för syften? Det skall finnas  minst ett kontaktformulär på webbplatsen.  

Svar: KeyPoints kundservice via telefon är tillgänglig endast på måndagar och just av den anledningen finns ett kontaktformulär tillgängligt under “kontakt” där man ställer frågor eller  beskriver sitt problem om man har det så arbetar vi och svarar så snabbt som möjligt.

10. I vilket sammanhang har du använt dig av shortcodes? Det skall finnas minst ett  användande av shortcode på webbplatsen. 

   Svar:  På kontaktformulärets formel har jag använt mig av shortcode.

11. Hur har du utformat Webbplatsens footer och varför? 

Svar: Webbplatsens footer innehåller våran location, vart vi befinner oss som företag, sedan kommer  leveransvillkoren och en text guide som leder användaren till kontaktsidan. Jag har tillämpat leveransvillkoren på footern för att det är uppskattat att läsa det för en användare innan man kommer till produkten och det väger även över när det är gratis.

12. Vilka åtgärder har du vidtagit för att det tydligt skall framkomma att det är en demobutik  och att det faktiskt inte går att handla ”på riktigt”? 

Svar: Under anpassaren > woocommerce > butiksmeddelanden kryssade jag in att hemsidan är en demobutik och att inga beställningar kommer tillämpas. 

13. I vilken utsträckning och hur har du arbetat med WooCommerce på webbplatsen? Det skall finnas produkter i någon form att köpa på webbplatsen. Produkterna skall vara minst tio  till antalet och antalet kategorier minst tre. Beskriv vad du gjort och hur du gått tillväga. Undantag  till detta kan finnas om det främst är tjänster som erbjuds, stäm av med Daniel om så är fallet. 

Svar: I mitt fall har jag använt woocommerce för att lägga till min betalningsmetod (betala när varan levererats) för att det ska gå att köpa på hemsidan, samt laggt upp produkter men inte ett tiotal. Däremot har jag två kategorier. Eftersom att jag säljer en trendande produkt är min hemsida fokuserad på just den produkten. 

14. Vilka produkttyper har du arbetat med och varför?  

Här handlar det alltså om enkel/grupperad/variabel/nedladdningsbar/etc. Visa på exempel.

Svar: Jag har arbetat med enkel produkttyp eftersom mitt fokus är just den produkten men i olika kampanjerbjudanden.

15. Hur har du sökmotoroptimerat din webbplats? 

Vilka åtgärder har du vidtagit och vad har du fått för resultat? Knyt också gärna an till den  sökordsanalys som du gjorde i kursen Digital Marknadsföring. 

Svar: Jag har använt mig av Yoast SEO vilket har hjälpt mig att tillämpa sökordsoptimeringen. Åtgärder som jag vidtagit är att till exempel skriva in namn på produktbilden (alt text) och förkortat eller förlängt min metadescription vilket har resulterat i att SEOn blivit bättre.

16.Visa på exempel från Google Search Console på sökfraser som du tagit position och  eventuellt även drivit trafik på.  

Svar: Dessa är de vanligaste sök fraserna inom min nisch samt dem jag använt 

17. Hur många indexerade sidor har din webbplats och hur väl stämmer det överens med  antalet publicerade? Vad beror eventuell skillnad på? 

 

Svar: Jag har 9 indexerade sidor, skillnaden beror på att google inte hittat sidorna. Det fanns också en 404 sida. 

18. För att undvika att borttagna sidor indexeras felaktigt, så bör webbplatsägare arbeta med  så kallade redirects. Visa på ett par sidor där du gjort detta genom att länka till dessa. 

Svar: https://keypoint.webmastern.nu/?author=1 En 404 sida som jag redirectat till startsidan.

19. Det skall gå att prenumerera på nyhetsbrev, alternativt att anmäla sig till kundklubb. Även i  dessa fall är spårning i Google Analytics att rekommendera, men inget måste. 

Svar: Jag har använt mig av mailchimp och ordnat upp en popup-title där man kan signa upp sig på vårt nyhetsbrev där man får nyheter och uppdateringar om appen. 

20. Skapa en kampanjsida med Påsk-erbjudande. 

Denna kampanjsida skall vara skapat med hjälp av Elementor och innehålla följande delar: 

  • En textruta med bakgrundsfärg
  • Produktbild och text
  • Länk till produkten
  • Produkten ska ha ett nedsatt pris till 2024-04-01

Svar: På  https://keypoint.webmastern.nu/elementor-374/ har jag snyggt och fint lagt in mitt påskerbjudande där man klickar på bilden och kommer direkt till erbjudandet. 

21. Skicka ett mailutskick med ett speciellt Påskerbjudande till de som prenumererar på  nyhetsbrevet eller är med i kundklubben. Lägg först till mailadressen  

student@highendmedia.se i mailgruppen. Missa inte att utm-tagga kampanjlänken så att den  sedan kan följas upp i Google Analytics. 

Svar: Skickat mailutskick.

22.Vilka automail skickas från din webbplats i samband med olika händelser. 

Beskriv och visa exempel

Svar: När man beställer produkten får man bekräftelse via mail varje gång.

 

23. Kunder vill ofta få snabba svar på korta frågor, visa på implementerad chatfunktion och  hur den är anpassad för att den passa in i webbplatsens design.

Svar: Jag använde mig av tidio chattfunktionen som jag tyckte passade min hemsida redan med den blåa färgen. Sedan fick jag inte redigera då testperioden var slut.

 

24. Vad har du implementerat för kopplingar till företagets sociala medier? Beskriv och visa på exempel. 

Svar: Mitt företag har inte sociala medier förutom mail där användare signar upp sig på nyhetsbrev och får uppdateringar om applikationen.

25. Hur har du arbetat med Cookie-hantering och integritetspolicy? 

Svar: Cookiebot CMP by Usercentrics har jag implementerat på min webbplats och anpassat den efter att man kan välja endast nödvändiga cookies samt kopplade till Google Tag Manager för spärrning.

26. Vilka andra åtgärder har du vidtagit för att skapa en säker webbplats? 

Svar: SSL certifikat

27. Hur har du arbetat med att optimera bilder för webben? 

Svar: Jag har arbetat med canva, bland annat AI funktionen som genererat mig startsidans bild och bilden som är implementerad i “om oss”. Påskerbjudandet är direkt från en mall i canva som jag redigerat lite och anpassat till sidan. 

28. Visa på exempel på designdelar som du anpassat med hjälp av Elementor.  

Svar: Med hjälp av elementor har jag designat sidan där jag har min påskkampanj. Jag har lagt en tydlig och utstickande färgglad text som tydligt beskriver vad nästa steg är för att komma till produkten.

 

29. Vilka tillägg har du använt och varför? Komplett lista önskas. 

Svar:

Elementor: För att designa sidor på webbplatsen. 

Woocommerce: För att lägga till produkter och betalningsmetod. 

Cookiebot CMP by Usercentrics: För att följa dataskyddslagarna har jag implementerat denna på min webbplats. 

Google Tag Manager (GTM) plugin for WordPress: Hantera och spåra taggar på min webbplats.

Mailchimp: Använt för att “marketing automation” skickas massmail samt implementerat pop up stycke på startsidan för användarna att signa upp sig på nyhetsbrev. 

Redirection: Tool för att redirecta bland annat 404 sidor till relevanta sidor istället. 

Tidio chat:  Chattfunktion som jag implementerat på hemsidan för snabb integration med användarna. 

WPforms Lite: Använt för att implementera kontaktformulär. 

Yoast SEO: Bra hjälp till att sökmotoroptimera min webbplats samt identifierar saker att göra för grönare SEO. 

 

30. Google har ett flertal verktyg för att kontrollera Page Speed och mobilvänlighet. Testa  verktygen nedan och kommentera resultatet. I de fall du kan göra förbättringar, gör även  dessa för att visa på före/efter. 

Svar: Utifrån ett SEO perspektiv har jag förbättrat den genom att lägga till alt text till bilder samt förlängt metabeskrivningen. Dock är mobila versionen mindre bra med prestanda eftersom bilderna hoppar men det ser jag inget problem med.

 

31. Vid en teknisk validering av din webbplats, finns det några andra brister som du  identifierat? Vilka av dessa har du i så fall åtgärdat och vilka kvarstår att arbeta vidare  med? 

Svar: Brister som jag upptäckt är att mitt tema Hestia brukar krångla vid implementering av text på vissa sidor som blir 4x gånger när man skrollar ner. Detta har jag löst genom att ta bort allting och från grunden bygga om med hjälp av Elementor. En annan brist jag mötte på var att min startsida försvann helt och hållet då det enda alternativet som kvarstod var att bygga en ny startsida. När jag skapat en helt ny startsida och publicerat den kom plötsligt min startsida tillbaka precis som vanligt. Detta var väldigt konstigt. Det som kvarstår att arbeta vidare med är designen på andra sidor till exempel som “om oss” sidan hade kunnat bli mer visuellt underhållande. 

 

32. Vilka andra åtgärder har du vidtagit för att skapa en snygg, inspirerande och effektiv  webbplats som på bästa sätt levererar utifrån din affärsidé?  

Presentera resultat i text och bild.

 

Svar: För att skapa en webbplats som är både estetisk tilltalande, inspirerande och effektiv har jag vidtagit flera åtgärder som är i linje med min affärside. En viktig aspekt är färgpaletten där jag valt levande och harmoniska färger för att skapa en behaglig användarupplevelse. Navigeringen på webbplatsen är enkel för att snabbt få användaren till önskad information. På förstasidan ska besökarna direkt förstå vad som skiljer oss från konkurrenterna och varför vår nyckel gps är bästa valet. 

 


0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *